Jak pisze w przedmowie do książki Jakimi istotami jesteśmy? Akeel Bilgrami jest ona zapisem refleksji językoznawcy na temat szerszych implikacji jego pracy naukowej. Dotyczą imponującego spektrum dziedzin wiedzy: lingwistyki teoretycznej, kognitywistyki, filozofii nauki, historii nauki, biologii ewolucyjnej, metafizyki, teorii wiedzy, filozofii języka i umysłu, filozofii moralnej i politycznej. a nawet, pokrótce, idealnej edukacji człowieka. Czym jest język pyta Noam Chomsky, jakie są jego początki, skąd ta możliwość nieskończonych permutacji różnych słów mimo ich skończonej ilości? Chomsky odpowiada, iż jest to możliwe ponieważ język jest cechą genetyczną człowieka. Zastanawiając się nad granicami ludzkiego poznania autor dochodzi do wnioski, iż mają one biologiczne podstawy i zależą właśnie od tego jakimi istotami jesteśmy? Ale to nie koniec pytań Chomskyego; w rozdziale dotyczącym dobra wspólnego zadaje pytania o ich niesprawiedliwy podział i przedstawia szeroką historyczną panoramę ruchu robotniczego w świecie. Tu odzywa się Chomsky anarchizujący działacz polityczny.
Noam Chomsky (ur. 1928) – amerykański językoznawca, filozof i działacz polityczny, profesor w Massachusetts Institute of Technology (od 1961 roku kieruje tam katedrą języków nowożytnych i językoznawstwa), twórca gramatyki transformacyjno-generatywnej. Zajmuje się lingwistyką (twierdzi m.in., że najgłębsze reguły formalne języka mają charakter wrodzony, wprowadził rozróżnienie na język zewnętrzny i wewnętrzny), informatyką (badał języki formalne), mediami (stworzył teorię pięciu filtrów, które stanowią o selekcji wiadomości). Jest także radykalnym, lewicowym krytykiem polityki USA. Napisał kilkadziesiąt książek, np. Zagadnienia teorii składni, Languague and Mind, Syntatic Structures.
Jak pisze w przedmowie do książki Jakimi istotami jesteśmy? Akeel Bilgrami jest ona zapisem refleksji językoznawcy na temat szerszych implikacji jego pracy naukowej. Dotyczą imponującego spektrum dziedzin wiedzy: lingwistyki teoretycznej, kognitywistyki, filozofii nauki, historii nauki, biologii ewolucyjnej, metafizyki, teorii wiedzy, filozofii języka i umysłu, filozofii moralnej i politycznej. a nawet, pokrótce, idealnej edukacji człowieka. Czym jest język pyta Chomsky, jakie są jego początki, skąd ta możliwość nieskończonych permutacji różnych słów mimo ich skończonej ilości? Chomsky odpowiada, iż jest to możliwe ponieważ język jest cechą genetyczną człowieka. Zastanawiając się nad granicami ludzkiego poznania autor dochodzi do wnioski, iż mają one biologiczne podstawy i zależą właśnie od tego jakimi istotami jesteśmy? Ale to nie koniec pytań Chomskyego; w rozdziale dotyczącym dobra wspólnego zadaje pytania o ich niesprawiedliwy podział i przedstawia szeroką historyczną panoramę ruchu robotniczego w świecie. Tu odzywa się Chomsky anarchizujący działacz polityczny.
Noam Chomsky to jedna z legend współczesnej humanistyki: językoznawca, jeden z twórców współczesnej lingwistyki, inspirator kognitywistyki, a także filozof i zaangażowany społecznie publicysta. W swojej najnowszej książce próbuje zmierzyć się z fundamentalnymi kwestiami, leżącymi u podstaw naszego rozumienia świata i rozumienia siebie: Czym jest język? Jaki jest zasięg naszego poznania? Czym jest wspólne dobro i jak je zapewnić? Czy natura skrywa przed nami tajemnice? Książka Cóż z nas za istoty to fascynująca podróż intelektualna przez krainę pytań filozo-ficznych, po której przewodnikiem jest jeden z najbardziej znanych i zarazem kontrowersyjnych intelektualistów początku XXI wieku.
Współcześni postępowi intelektualiści, którzy chcą „pokazać ludziom gdzie ich miej-sce” albo są wolni od „demokratycznego dogmatyzmu” w stosunku do „ignoranckich i wścibskich outsiderów” wchodzących na arenę polityczną, to jeffersonowscy „arysto-kraci”. Ich podstawowe poglądy są powszechnie znane, choć toczą się dysputy na temat tego, kto powinien odegrać wiodącą rolę: „technokratyczni i proceduralni inte-lektualiści” postępowego „społeczeństwa wiedzy” czy też bankierzy i prezesi korpora-cji. A może, w innej wersjach, Komitet Centralny albo Rada Strażników duchownych.
Każdy język zapewnia nieograniczone spektrum hierarchicznie utworzonych wyrażeń, które interpretowane są w dwóch łączach, czuciowo-ruchowym w eksternalizacji oraz konceptualno-intencjonalnym w procesach myślowych.
200 stron, oprawa miękka, przekład: Jarosław Rybski; Redakcja naukowa: Zbigniew Nowicki; projekt okładki: Marcin Wojciechowski; ISBN: 978-83-7998-113-7;