Fryderyk Nietzsche (1844-1900) – jeden z najważniejszych filozofów niemieckich, także filolog, poeta. Człowiek, którego poglądy znacząco wpłynęły na całą późniejszą filozofię, myślenie o kulturze, człowieku, religii. Głosił upadek cywilizacji zachodniej, opartej na myśli greckiej, sokratejskiej i etyce chrzrścijańskiej. Tej apollińskiej postawie przeciwstawiał dionizyjską, witalną (połączoną z ideą woli mocy i pojęciem nadczłowieka). Krytykował chrześcijaństwo, ale jednocześnie podziwiał Chrystusa. Jego myśl doczekała się setek interpretacji i omówień. Wzbudzała sprzeciw i inspirowała. „Podstawowym przekonaniem Nietzschego było, że życie cielesne, fakt biologiczny jest osnową ludzkiej egzystencji, a życie duchowe tylko jego odroślą. Z przekonania tego wypłynął jego naturalizm i relatywizm episemologiczny” pisał Władysław tatrkiewicz. Także w tej niewielkiej książeczce, napisanej – jak często u Nietzschego – w formie poetyckiej, przejawia się ten sposób myślenia autora „Wolo mocy”. Jest ona swego rodzaju poetyckim uzupełnieniem najważniejszego dzieła Fryderyka Nietzschego - „Tako rzecze Zaratustra”
Fryderyk Nietzsche (1844-1900) – jeden z najważniejszych filozofów niemieckich, także filolog, poeta. Człowiek, którego poglądy znacząco wpłynęły na całą późniejszą filozofię, myślenie o kulturze, człowieku, religii. Głosił upadek cywilizacji zachodniej, opartej na myśli greckiej, sokratejskiej i etyce chrzrścijańskiej. Tej apollińskiej postawie przeciwstawiał dionizyjską, witalną (połączoną z ideą woli mocy i pojęciem nadczłowieka). Krytykował chrześcijaństwo, ale jednocześnie podziwiał Chrystusa. Jego myśl doczekała się setek interpretacji i omówień. Wzbudzała sprzeciw i inspirowała. „Podstawowym przekonaniem Nietzschego było, że życie cielesne, fakt biologiczny jest osnową ludzkiej egzystencji, a życie duchowe tylko jego odroślą. Z przekonania tego wypłynął jego naturalizm i relatywizm episemologiczny” pisał Władysław tatrkiewicz. Także w tej niewielkiej książeczce, napisanej – jak często u Nietzschego – w formie poetyckiej, przejawia się ten sposób myślenia autora „Wolo mocy”. Jest ona swego rodzaju poetyckim uzupełnieniem najważniejszego dzieła Fryderyka Nietzschego - „Tako rzecze Zaratustra”
Pustynia rośnie: biada w kim się zjawi! Głaz o głaz zgrzyta, puszcza chłonie, dławi Śmierć niezmierzona żarem śniadym zieje i żuje - żuciem swem istnieje
Zniknął! Już mnie porzucił, mój druh jedyny, mój wielki wróg mój nieznajomy, mój kat - bóg!
przekład: Stanisław Wyrzykowski; projekt okładki: Marcin Wojciechowski48 str, oprawa miękka, cena det. 4,70 zł, ISBN: 978-83-7998-145-8