ballard, burgess, ellis, filas, himilsbach, welsh, wiech > wydawnictwo vis-a-vis/Etiuda

Meandry kultury

George Sorel - Złudzenia postępu

Meandry kultury
George Sorel - Złudzenia postępu

Georges Sorel (1847-1922) – francuski filozof, socjolog, działacz społeczny, jeden z twórców syndykalizmu. O jego myśleniu można powiedzieć. Między filozofią, a inżynierią. Między Nietzschem, a Marksem, między Bergsonem i Goethem. Zajmowali się jego myślą i B. Croce i nasz S. Brzozowski. Socjalista, syndykalista, który jednak nigdy nie uczestniczył w żadnym ruchu rewolucyjnym, jednak za spadkobiercę myśli marksowskiej uważał się jak najbardziej, choć np. Leszek Kołakowski nazywa go Lutrem marksizmu. Był w najlepszym tego słowa znaczeniu socjalistą utopijnym. W Złudzeniach postępu autor mając w pamięci marksowską ideę determinizmu historycznego w zasadzie w znacznej mierze się od niej odcina i twierdzi, że nie ma żadnej konieczności dziejowej, która miałaby zagwarantować historyczne zwycięstwo socjalizmu. Dodatkowo Sorel nie ma również złudzeń co do rewolucyjnego ducha klasy robotniczej, twierdzi wręcz, że dokonywana przez tę klasę rewolucja prowadzić będzie tylko do zmiany organizacji produkcji. Sorel - zgodnie z tytułem - jest całkowicie pozbawiony złudzeń, co do tego jak będzie wyglądał porewolucyjny ład na świecie i prawdopodobnie te jego tezy spowodowały, że przez socjalistyczną ortodoksję został zaliczony nie tylko do szkodników, ale wręcz faszystów.

9.00 PLN

William James - Pragmatyzm

Meandry kultury
William James - Pragmatyzm

William James (1842-1910) amerykański pisarz, psycholog i filozof, twórca (a właściwie współtwórca wraz z Ch. Piercem) nurtu filozoficznego zwanego pragmatyzmem, który to termin wszedł do powszechnego użycia jako synonim praktyczności, realizmu, rzeczowości. Najogólniej mówiąc pragmatyści twierdzą iż prawdziwe są tylko te myśli, które sprawdzają się przez swe praktyczne skutki. Do mistrzów Williama Jamesa należą zarówno George Berkeley jak i David Hume oraz John Locke, natomiast uznawany jest on za filozofa zdecydowanie antykantowskiego. W swym manifeście, najważniejszym obok Doświadczenia religijnego dziele czyli właśnie w Pragmatyzmie przedstawia myśliciel zręby swojej filozofii. Jak pisze Tadeusz Gadacz w centrum jego pragmatystycznej doktryny znajduje się taka koncepcja natury ludzkiej, zgodnie z którą człowiek kieruje się w życiu głównie nastawieniem praktycznym. Świadomość jest (...) czymś więcej niż tylko poznaniem. ma ona celowościowy charakter, który polega na wyborze przedmiotów ze względu na działanie i wewnętrzne potrzeby człowieka. W Pragmatyzmie autor w sposób szczególnie wyraźny uwydatnia swoją koncepcję wedle której istotne jest nie odniesienie się do abstrakcyjnych teorii prawdy lecz do praktycznych konsekwencji. Warto czytać Jamesa - choćby z czystego pragmatyzmu!

9.00 PLN

Erich Fromm - Serce człowieka

Meandry kultury
Erich Fromm - Serce człowieka

W Sercu człowieka Fromm zajmuje się tematyką przemocy, bardzo szeroko rozumianego narcyzmu – zarówno indywidualnego jak i zbiorowego, tendencjami nekrofilnymi ujmowanymi jako dążenie do chaosu, destrukcji i śmierci, a także orientacją, którą nazywa symbiozą kazirodczą. Ale co najważniejsze proponuje także drogi wyjścia lub przynajmniej zminimalizowania tych aspektów ludzkiej psychiki. Zastanawia się nad problemem determinizmu i indeterminizmu ludzkiej natury, rozpatrując wcześniej sam sens tego pojęcia. I jak zawsze u tego autora: dogłębnie, a przy tym zawsze z humanistycznym pozytywnym przesłaniem.

15.00 PLN

Fryderyk Nietzsche - Antychryst

Meandry kultury
Fryderyk Nietzsche - Antychryst

W swojej ostatniej pracy (jeśli nie liczyć Woli mocy skompilowanej przez jego siostrę z pozostawionych przez autora zapisków), Antychryście, dokonuje Nietzsche radykalnego przewartościowania wszystkich wartości, odrzucić musi zatem dekadentyzm chrześcijaństwa (czy szerzej całej judeochrześcijańskiej tradycji). Nadczłowiek, ba człowiek twórczy, witalny musi wyzbyć się chrześcijańskich zasad deprecjonujących przejawy witalnej energii. Jest w tej krytyce bezlitosny, niezwykle ostry, szczególnie mierzi go chrześcijańskie kapłaństwo reprezentowane przez św. Pawła. Zwykło się w tej pracy autora Tako rzecze Zaratustra doszukiwać wątków antysemickich, łączono tę pracę nawet z duchem faszyzmu. Nic bardziej mylnego. W swej krytyce chrześcijaństwa dąży bowiem – jak pisze Z. Kuderowicz - Nietzsche do odebrania dekadencji i przeciętności roli wyznaczników wartości.

8.00 PLN

Erich Fromm - Rewizja psychoanalizy

Meandry kultury
Erich Fromm - Rewizja psychoanalizy

Czas, postęp nauki, pojawienie się nowych teorii, rozwój, udoskonalenia czy - jak chce Fromm – rewizja klasycznej freudowskiej psychoanalizy stała się niezbędna i nieuchronna. Wyróżnić tu możemy nurt związany z A. Adlerem (psychologia indywidualna), C.G. Jungiem (psychologia analityczna) oraz związany gł. z E. Frommem nurt psychoanalizy humanistycznej, której zasadnicze zadanie widzi autor jako zajmowanie się procesami, które mogłyby doprowadzić raczej do przystosowania się społeczeństwa do potrzeb człowieka niż do przystosowania się człowieka do społeczeństwa. Pokazuje także różnice i pokrewieństwa swojego podejścia, a psychoanalizą egzystencjalną R.D. Lainga, a także koncepcją wolności seksualnej W. Reicha oraz ostro polemizuje ze specyficzną interpretacją freudyzmu dokonaną przez H. Marcusego.Pamiętać też trzeba o społecznych, socjologicznych zainteresowaniach Fromma, jego teoria psychoanalityczna zawsze ma wymiar nie tylko jednostkowy, ale też społeczny. Dlatego w Rewizji psychoanalizy jednym z zasadniczych zagadnień jest opis wpływu nieświadomości społecznej na kształt, strukturę społeczeństwa (gdy tymczasem Freud zajmował się głównie nieświadomością w ujęciu indywidualnym). I jak pisze w Posłowiu prof. R. Saciuk E. Fromm zastępuje mechanistyczno-materialistyczne ramy filozofii Freuda perspektywą humanistyczną.

15.00 PLN

Arthur Schopenhauer - Poczwórne źródło twierdzenia o podstawie dostatecznej

Meandry kultury
Arthur Schopenhauer - Poczwórne źródło twierdzenia o podstawie dostatecznej

We wczesnej pracy Poczwórne źródło twierdzenia o podstawie dostatecznej przedstawia Schopenhauer zręby swojego filozoficznego systemu, nawet jego główne dzieło było rozwinięciem tej krótkiej rozprawy. W jej części pierwszej omawiar poglądy wcześniejszych myślicieli, jak Kartezjusz, a zwłaszcza Kant, by w kolejnej sformułować tę ogólną regułę, a w kolejnych podać jej uzasadnienie. A regułę tę przedstawia następująco: Nasza poznająca świadomość, występując jako zewnętrzna i wewnętrzna zmysłowość, jako rozsądek i rozum rozdziela się na podmiot (subiekt) i przedmiot (obiekt) i nie zawiera nic ponadto. Być przedmiotem dla podmiotu, a być naszym wyobrażeniem, jest to to samo. Wszystkie nasze wyobrażenia są przedmiotami podmiotu, a wszystkie przedmioty podmiotu są naszymi wyobrażeniami. Ale jest tak, że wszystkie nasze wyobrażenia są pomiędzy sobą w związku prawidłowym i co do formy a priori wyznaczalnym, dzięki czemu nie może być dla nas przedmiotem (obiektem) coś dla się samego istniejącego i niezależnego, coś osobnego i oddzielonego.

9.00 PLN

Erich Fromm - O nieposłuszeństwie i inne seje

Meandry kultury
Erich Fromm - O nieposłuszeństwie i inne seje

Po raz pierwszy w Polsce publikujemy tom esejów jednego z najwybitniejszych XX-wiecznych humanistów Ericha Fromma. Erich Fromm był zawsze intelektualistą na wskroś niepokornym, pewnie także dlatego stał się jednym z intelektualnych guru pokolenia 1968. Ale nie to jest ważne czyim guru stał się autor "Ucieczki od wolności". Istotne jest to, że postawy wolnościowe zawsze konsekwentnie i w sposób zasadniczy wspierał. zawsze był wrogiem wrogów wolności. Zbiór esejów zebranych w tym tomie to kolejne świadectwo niezależności myślenia, intelektualnej odwagi i nonkonformizmu. Jak pisze w przedmowie do tomu O nieposłuszeństwie... Annis Fromm Erich Fromm wyjaśnił w tych esejach, co to znaczy być posłusznym wobec natury ludzkiej i celów społeczeństwa oraz nieposłusznym wobec wszelkich idoli i ideologii politycznych. Jego argumenty do dziś nie straciły znaczenia. Nieposłuszeństwo wobec konformizmu i krytyczne nastawienie wobec zwykłego „nonsensu” wciąż powinny być naszym głównym celem.

15.00 PLN

Gustave Le Bon - Psychologia rozwoju narodów

Meandry kultury
Gustave Le Bon - Psychologia rozwoju narodów

Gustave Le Bon (1841-1931) należy do klasyków psychologii społecznej. Jego Psychologia tłumu to dzieło do dziś niezwykle często przypominane w analizach społecznych. Nieco mniej znaną, choć równie ważną pracą francuskiego myśliciela jest właśnie Psychologia rozwoju narodów. Omawia w tej pracy tak doniosłe tematy jak podstawy idei równości oraz jej psychologiczne następstwa oraz wpływ na życie różnych społeczności. bada także jak poszczególne instytucje społeczne wpływają na zakorzenienie się, bądź nie, w danej społeczności. Często porusza - już dziś może nieco nowocześniej formułowany - problem ras ludzkich. I tu niestety wydaje się najbardziej przestarzały, wręcz nawet żenujący. Omawia problem terroryzmu - i tu jego rozważania mimo upływu lat ciągle przystają do rzeczywistości. Zajmuje się także przeobrażeniami rzeczywistości społecznej, przeobrażeniami w dziedzinie nauki, sztuki. Stawia wreszcie kontrowersyjną tezę o wpływie historii na charakter narodowy. Cóż, nie jest to dzieło które w obecnej rzeczywistości można uznać za „poprawne" politycznie, ale może właśnie ta kontrowersyjność jest tej książki atutem, a przy tym pamiętać trzeba kiedy ta książka została napisana. Od czasów jej powstania świat się niezwykle zmienił, ale mimo wszystko, dzieło włoskiego psychologa warte jest uwagi

9.00 PLN

Cesare Lombroso - Geniusz i obłąkanie

Meandry kultury
Cesare Lombroso - Geniusz i obłąkanie

Gdzie leży granica między szaleństwem, a geniuszem. Czy ludzie wybitni mają większe skłonności do chorób psychicznych? Czy przekraczanie tabu to objawy geniuszu czy szaleństwa? Dlaczego wybitni twórcy tak często miewają swoje natręctwa, swoje skłonności do alkoholu, hazardu, seksu itp? Na te i nie tylko te pytania próbuje odpowiedzieć psycholog, psychiatra, antropolog i w zasadzie jeden z pierwszych kryminologów Cesare Lombroso (1835-1909) w swojej klasycznej pracy Geniusz i obłąkanie. Według autora przestępca to odmienny typ biologiczny. O tym, czy człowiek stanie się przestępcą decydują przede wszystkim cechy antropologiczne, a także osobowościowe. Rozróżnia kilka typów przestępcy - „od urodzenia”, z namiętności, ze skłonności dziedzicznych, kryminoidów (podatnych na przestępstwo), przypadkowych.I choć wiele elementów teorii włoskiego naukowca zostało już obalonych – choćby teza o istnieniu współzależności wyglądu i skłonności patologicznych, wpływie meteorologii, rasy lub dziedziczności na geniusz lub obłąkanie czy też teoria o dziedziczności cech przestępczych - to jednak Geniusz i obłąkanie w wielu aspektach ciągle wydaje się aktualny, zwłaszcza gdy autor koncentruje się nie na przestępcach, a na ludziach wybitnych.

14.00 PLN

Arthur Schopenhauer - O podstawie moralności

Meandry kultury
Arthur Schopenhauer - O podstawie moralności

Wedle A. Schopenhauera (1788-1860) jednego z najwybitniejszych niemieckich filozofów, twórcy tzw pesymizmu filozoficznego podstawą moralności są różnorodność, indywidualność i wiedza. Nie ma zaś wartości obowiązujących powszechnie. "Trzy zasadnicze pobudki etyczne człowieka, egoizm, złość, współczucie, istnieją w każdym, ale u każdego w innych i nie do uwierzenia rozmaitych stosunkach. Stosownie do tego, która z nich przeważa, dany osobnik poddaje się działaniu tych a nie innych motywów, i postępki jego noszą ten, a nie inny charakter"

9.00 PLN
Stron: | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |